Po przebadaniu wszystkich koni z Morskiego Oka przy pełnym dopuszczalnym obciążeniu 12 pasażerami potwierdziło się, że konie pracują w przeciążeniu. Takie wyniki nie są dla nas zaskakujące. Badania koni z Morskiego Oka wskazywały na to od lat. Także wyliczenia przeciążeń na tej trasie już kilka lat temu pokazały, że konie ciągną o około tonę za dużo.
Tegoroczne badania koni z Morskiego Oka odbywały się przy pełnym dopuszczalnym regulaminem Tatrzańskiego Parku Narodowego obciążeniem. Konie były badane po przewiezieniu 12 pasażerów, o co od lat wnioskowaliśmy.
– Wyniki badań koni z Morskiego Oka pokazują, że mieliśmy rację. Na przykład u 263 koni, czyli 95% zwierząt, oddech wysiłkowy przekroczył 65 na minutę. Taki parametr wskazuje na długotrwały kłus. Ale zwierzęta na tej trasie pracują w kłusie tylko na kilkusetmetrowym odcinku. Resztę pokonują stępa. Literatura naukowa wskazuje, że nawet po wytężonej pracy oddechy koni nie powinny przekraczać 50-60 na minutę. W 2018 roku, kiedy badania były prowadzone przy niepełnym obciążeniu, a wiele koni było badanych po przewiezieniu pustego wozu, liczbę oddechów powyżej 65 na minutę miało 64% koni – mówi Anna Zielińska, wiceprezeska Vivy!
Wyniki a literatura naukowa
Literatura naukowa wskazuje konkretne parametry silnego wyczerpania u konia podczas pracy. Po ich osiągnięciu kontynuowanie pracy może spowodować u nich rozstrój zdrowia na dłuższy czas. Takim parametrem jest występowanie przyspieszonych oddechów – 100 i więcej na minutę. W tym roku u 181 koni, czyli 65% zwierząt, podczas badań koni z Morskiego Oka odnotowano oddechy na poziomie 100 lub więcej na minutę. W 2018 roku, kiedy badania były prowadzone przy niepełnym obciążeniu, powyżej 100 oddechów na minutę miało 32% koni.
– Jeśli w kłusie dodanym i długotrwałym liczba oddechów sięga 65, to przy unormowanej prawidłowo pracy już po 5 minutach zmniejsza się. Następnie po 10 minutach spada do 28, a po 20 minutach do 17. Tymczasem w badaniach koni z Morskiego Oka parametry takie są niemal nieosiągalne. U 233 koni, czyli u 84% zwierząt, odnotowano na spoczynku 30 oddechów i więcej. A to wskazuje jednoznacznie na złe unormowanie i przeciążenie pracą – tłumaczy Anna Plaszczyk z Vivy!
W tegorocznych badaniach koni z Morskiego Oka u 15 koni oddech spoczynkowy wynosił powyżej 100 na minutę. Zgodnie z literaturą naukową jest to ponad 5 razy ponad normę. U 51% koni przekroczył 50.
Wniosek o 60-minutową przerwę w pracy
– W badaniach koni z Morskiego Oka u 84% zwierząt oddechy na stanowisku spoczynkowym nie spadły do poziomu poniżej 30, nie mówiąc już o wartościach wskazywanych w literaturze jako spoczynkowe. Dlatego zawnioskowaliśmy o natychmiastowe zwiększenie obowiązkowego czasu odpoczynku na postoju na Polanie Włosienica do co najmniej 60 minut. Teraz regulamin Tatrzańskiego Parku Narodowego nakłada na furmanów zapewnienie konim zaledwie 20-minutowego odpoczynku. Jego wydłużenie oczywiście nie rozwiązuje problemu pracy koni w przeciążeniu, ale doraźnie ochroni najsłabsze zwierzęta – mówi Anna Zielińska.
Złe wyniki tegorocznych badań koni z Morskiego Oka potwierdzają to, o czym alarmujemy od lat. Konie na trasie do Morskiego Oka pracują w przeciążeniu. Zgodnie z obliczeniami ciągną o około tonę za dużo.
Hybryda nie uratuje koni
– Niestety pojazd hybrydowy, konno-elektryczny, który Tatrzański Park Narodowy chce wprowadzić na trasę, nie rozwiązuje tego problemu. Nawet po pobieżnym zapoznaniu się z dokumentacją techniczną tego pojazdu wiadomo, że hybryda nie odciąży koni. A dodatkowo może powodować wiele problemów. Jeśli silnik się wyłączy, konie będą pracowały w jeszcze większym przeciążeniu. Baterie i silnik to przecież dodatkowe 500 kg – mówi Anna Plaszczyk.
O tym, dlaczego hybryda nie uratuje koni z Morskiego Oka obszernie pisaliśmy tutaj.
Pomóż nam zakończyć cierpienie koni
Wciąż domagamy się całkowitej likwidacji transportu konnego do Morskiego Oka. W naszej opinii tylko taka decyzja ochroni konie przed cierpieniem na tej trasie. Więcej informacji o pracy koni z Morskiego Oka znajdziecie tu. Petycję w tej sprawie możecie podpisać tu.