VIVA

Grupy aktywistyczne w 2022. Myślimy globalnie, działamy lokalnie!

Wierzymy w oddolny, lokalny aktywizm i jesteśmy jedyną organizacją, która promuje prawa zwierząt i weganizm w tylu ośrodkach w kraju.

Nasze grupy aktywistyczne w swoich lokalnych środowiskach promują prawa zwierząt i dietę wegańską. Organizują też akcje uliczne, pokazy filmów wykłady, imprezy kulinarne. Współpracują także z władzami i społecznościami, aby zmieniać lokalne środowisko na bardziej przyjazne zwierzętom. Grupy piszą także projekty do budżetów obywatelskich, wspierają opiekunów kotów wolno żyjących oraz współpracują z lokalnymi wege miejscówkami.

W 2022 nasze grupy lokalne działały w 14 miastach. Bełchatów, Białystok ,Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Leszno, Lublin, Łódź, Piotrków Trybunalski, Poznań, Rzeszów, Słupsk, Warszawa i Wrocław. W ramach grup lokalnych współpracowało z nami ponad 200 wolontariuszy!

Jak minął nam 2022 rok?

Rok 2022 rozpoczęliśmy od protestów w obronie dzików. Wspólnie z innymi organizacjami wyraziliśmy swój sprzeciw wobec zmasowanego odstrzału tych zwierząt, który jest niehumanitarny i nieskuteczny. Akcje odbyły się w Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu i Warszawie.

W lutym z okazji Walentynek łódzka grupa lokalna uruchomiła kampanię outdoorową na citylightach “Miej serce dla wszystkich zwierząt”. Na 10 łódzkich przystankach można było zobaczyć citylighty zachęcające do refleksji nad zawartością własnego talerza. Wiele osób decyduje się na dietę roślinną z powodu empatii do zwierząt, które codziennie przeżywają horror na fermach, w transporcie i rzeźniach. Dlatego plakaty miały skłonić przechodniów do zastanowienia się nad wyborami konsumenckimi, których dokonują każdego dnia.

Działania pomocowe dla Ukrainy

Po wybuchu wojny nasi lokalni aktywiści mocno zaangażowali się w działalność pomocową dla zwierząt z Ukrainy i ich opiekunów. Organizowali lokalne zbiórki darów, współpracowali z punktami recepcyjnymi. W stolicy przez kilka miesięcy dyżurowali też w punkcie fundacji na Dworcu Zachodnim. Wielu aktywistów jeździło na granicę i pomagało w transportach zwierząt z UA do naszego schroniska i do domów tymczasowych.

Tydzień Wege

W maju odbyła się 16 edycja Tygodnia Wege! Tegoroczna edycja Tygodnia Wege miała charakter hybrydowy – część wydarzeń odbyła się stacjonarnie, a część w sieci. Wychodząc naprzeciw trendom związanym z rosnącą popularnością diety roślinnej i troską o naszą planetę głównym partnerem wydarzenia została sieć Biedronka, która wspólnie z Fundacją wydała okolicznościowego ebooka po polsku i ukraińsku i przygotowała specjalne zniżki w sklepach.

Podczas tegorocznych obchodów mieliśmy okazję posłuchać rozmowy ze światowej sławy lekarzem Joelem Fuhrmanem, autorem książki „Koniec z dietami”. A także wziąć udział w warsztatach kulinarnych z Weganonem, czy obejrzeć polską premierę filmu „Takeout” Michała Siewierskiego.

Wydarzenia z okazji Tygodnia Wege odbyły się też w naszych lokalnych ośrodkach w Poznaniu, Łodzi, Rzeszowie, Bydgoszczy, Wrocławiu, Trójmieście, Piotrkowie Trybunalskim, Bełchatowie oraz na Śląsku.

Są akcje, nawet w wakacje!

4 czerwca odbył się piąty międzynarodowy dzień Stop Live Transport. Aktywiści na całym świecie protestują wtedy przeciwko transportom śmierci. Tego dnia wyszliśmy na ulice polskich miast w Łodzi, Bełchatowie, Poznaniu i Wrocławiu, aby edukować i zwiększać świadomość przechodniów w temacie długodystansowych transportów zwierząt.

5 czerwca w 105 miastach na 6 kontynentach aktywiści i aktywistki stanęli na ulicach z portretami zwierząt. Celem było zwrócenie uwagi na problem praw zwierząt i na gigantyczną skalę ich wykorzystywania. W tym roku akcję z okazji The National Animal Rights Day zorganizowała nasza grupa z Łodzi. Ceremonię upamiętniająca miliardy zwierząt, które co roku giną z rąk ludzkich zakończyło odczytanie Deklaracji Praw Zwierząt. W drugiej części wydarzenia przechodnie mieli okazję spróbować pysznych roślinnych dań, które przygotowały łódzkie wege lokale.

Nietypowy malunek powstał w lipcu w Skaryszaku – parku miejskim położonym na Saskiej Kępie. Aktywiści grupy warszawskiej narysowali kredą fermę futrzarską rzeczywistych rozmiarów. Na parkowej alei wyrósł pawilon hodowlany z fermy norek ze standardowymi klatkami 80x45x45 centymetrów. To w nich norki spędzają całe swoje życie.

Podczas akcji aktywiści prowadzili zbiórkę podpisów pod Europejską Inicjatywą Obywatelską Fur Free Europe.

W wakacje nasi aktywiści odwiedzili ze stoiskiem informacyjnym kilka festiwali: Wegetariadę, Róbmy swoje, czy Pol’and’Rock Festival. Na szczególną uwagę zasługuje zorganizowana przez grupę wrocławską Wolkańska Akademia Nauk podczas Dni Fantastyki. Przez ponad sześć godzin trwania akademii aktywiści rozmawiali  o wolkańskiej (wegańskiej) kuchni, częstowali wolkańskimi przysmakami (szczególnie roślinnym nabiałem przyszłości), czy rozważaliśmy możliwości podróżowania oszczędnymi autobusami międzyplanetarnymi.

Wakacje zakończyliśmy akcjami 22 sierpnia na Dzień Mleka Roślinnego wspólnie z naszymi kampaniami Białe Kłamstwa i Zostań Wege. Na stoiskach Vivy w Warszawie, Łodzi, Bydgoszczy i Poznaniu rozmawialiśmy o roślinnych alternatywach nabiału. Można było spróbować mleka roślinnego, bezmlecznej czekolady, kawy mrożonej na mleku owsianym oraz pysznych wegańskich ciast i ciasteczek.

Aktywistyczna jesień

1 października w Światowy Dzień Wegetarianizmu (a w Polsce także Dzień Wegan) zorganizowaliśmy stoiska informacyjne połączone z degustacją zachęcające do dołączenia do naszego programu Zostań Wege na 30 dni. Akcje odbyły się w Rzeszowie, Warszawie, Piotrkowie Trybunalskim i Łodzi.

Korzystając z powrotu do formuły offline wielu wydarzeń, promowaliśmy prawa zwierząt i weganizm m.in na Igrzyskach Wolności w Łodzi, czy na Kongresie Kobiet we Wrocławiu.

Z okazji Dnia bez Futra wspólnie ze Otwartymi Klatkami zorganizowaliśmy akcję pod domem Jarosława Kaczyńskiego. Akcja miała przypomnieć mu obietnice składane w temacie zakazu hodowli zwierząt na futra. Na wydarzeniu pojawiła się Maja Ostaszewska, która trzymała obdartą ze skóry norkę. Manifest lisa hodowanego na futra odczytał wokalista Jacek Sienkiewicz z Kwiatu Jabłoni.  Na dużym ekranie wyświetliliśmy nagrania z ferm oraz przemówienia polityków w temacie obiecywanej “Piątki dla zwierząt”. Po akcji na Żoliborzu przenieśliśmy się do centrum, gdzie zbieraliśmy podpisy pod europejską inicjatywą obywatelską “Fur free Europe”.

Wróciliśmy też do stacjonarnej formuły jesiennego zjazdu naszych aktywistów. Po udanych akcjach na Dzień bez Futra spotkaliśmy się, aby porozmawiać o tym, jak działać skuteczniej dla zwierząt, a przy okazji zintegrować i wymienić doświadczeniami z lokalnych ośrodków.

Grudzień to oczywiście nasze wegańskie Vegilie oraz działania mające na celu wprowadzenie ustawowego zakazu sprzedaży żywych ryb. Nasi aktywiści monitorowali sprzedaż karpi na targowiskach oraz organizowali protesty.

Grupy aktywistyczne to świetny sposób na efektywne działanie dla zwierząt oraz na poznawanie ludzi o podobnych poglądach i wartościach. Działaj z nami! viva.org.pl/wolontariat